Goede communicatie is in elke relatie belangrijk. We weten dat, want we maken het dagelijks mee, in allerlei contacten. We communiceren met klanten, partners, managers, collega’s, medewerkers. We communiceren in onze boardrooms, op de werkvloer, tijdens meetings en netwerkbijeenkomsten, enzovoort.
En wat gaat het dan toch vaak mis! We denken dat we de boodschap goed hebben overgebracht, dat de afspraken helder zijn gemaakt, dat we goed geluisterd hebben. En dan blijken we bijvoorbeeld toch net op de verkeerde knop te hebben gedrukt. Vervolgens ontstaat er weerstand, spelmatig en strategisch gedrag. En voor je het weet, ervaren we een geladen werksfeer die we soms moeilijk weten te doorbreken.
Door mijn werk als trainer en coach kom ik bij diverse organisaties binnen, in allerlei sectoren. En dan maak ik het geregeld mee dat er bijvoorbeeld in teams soms al jarenlang eigenlijk onvoldoende en onzorgvuldig met elkaar wordt gecommuniceerd. En wat gaat daardoor veel verloren! Aan collegialiteit, aan betrokkenheid, aan enthousiasme, aan slagkracht.
Ten diepste zijn onze organisaties ‘mensen-bedrijven’. De heersende culturen zijn de collectieve optelsom van de opvattingen, houdingen en gedragingen van de mensen die er werken. Niet altijd zijn we ons daarvan bewust. Veel van ons gedrag is onbewust; onze hersenen voeren dat gewoon ‘geconditioneerd’ uit. Maar onze communicatie wordt daar wel door beïnvloed.
Leiderschap en samenwerking is niet succesvol zonder goede communicatie. En daarom is het goed er geregeld met elkaar het gesprek over te blijven voeren! Een soort communicatie-APK, zeg maar.
Dat vraagt een beetje openheid en kwetsbaarheid, maar levert altijd wat op!
Wilt u meer weten over de toepassing hiervan in uw organisatie? Neem contact met me op!
[et_social_share]