Publicaties
Blogs, webinars, artikelen etc.
Blogs, webinars, artikelen etc.
Elke zichzelf respecterende organisatie is tegenwoordig bezig met het thema Kwaliteit. Kwaliteit van producten en diensten, van processen en systemen, van medewerkers en managers, etc. Want we streven naar verbetering, naar een hogere klantwaarde. En soms maken we ons daarbij schuldig aan “jumping to conclusions”
Ten behoeve van leiderschapsontwikkeling in organisaties wordt tegenwoordig steeds vaker gebruik gemaakt van het coachen met paarden. Paarden reageren namelijk oordeelsvrij non-verbaal en geven daarmee in het hier & nu pure feedback op ons leiderschapsgedrag.
Steeds vaker wordt er bij teamtrainingen gesproken over het belang van ‘soft skills’. Dit is uiteraard de natuurlijke tegenhanger van ‘hard skills’, waarbij het vooral gaat over inhoudelijke professionaliteit. Datgene waarvoor je vakmatig bent opgeleid om professioneel uit te oefenen in je team. Wat bedoelen we eigenlijk met ‘soft skills’?
Goede communicatie is in elke relatie belangrijk. We weten dat, want we maken het dagelijks mee, in allerlei contacten. We communiceren met klanten, partners, managers, collega’s, medewerkers. We communiceren in onze boardrooms, op de werkvloer, tijdens meetings en netwerkbijeenkomsten, enzovoort.
Soms krijg ik in organisaties een naamplaatje ‘bezoeker’ opgespeld; soms staat er ‘gast’ op. Zo’n klein verschil voelt voor mij echt anders; ik vind dat een veelzeggend onderdeel van de bedrijfscultuur. En cultuur hangt in organisaties niet ergens in de lucht…